اسمارت هوم یا خانه هوشمند

4/5
اسمارت هوم

هوشمندسازی خانه چیست؟

احتمالا شما بارها درباره اسمارت هوم شنیده‌اید یا حداقل این عبارت بسیار به گوش شما خورده است. خانه هوشمند یا smart home به خانه‌ای گفته می‌شود که با استفاده از ابزارهای مدرن هوشمندسازی شده و کاربران می‌توانند با استفاده از این ابزارها، کنترل برخی وسایل مکانیکی و برقی را به دست بگیرند تا در زندگی آسایش بیشتری داشته، هزینه‌ها و مصرف انرژی را کاهش دهند و افزایش ایمنی را برای خود به ارمغان بیاورند. اما اسمارت هوم از دید مردم تعاریف متفاوتی دارد چرا که تکنولوژی‌های متعددی در آن به کار می‌رود که ممکن است در یکی موجود و در دیگری موجود نباشد. در ادامه مطلب اسمارت هوم چیست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

آشنایی با اسمارت هوم

همانطور که بالاتر به صورت مختصر توضیح دادیم، خانه هوشمند مکانی است که به تجهیزاتی مجهز می‌شود تا کارهای مختلفی که عموما توسط انسان انجام می‌شود، با دستورات صوتی و یا با استفاده از هوش مصنوعی خودکارسازی شود. اجازه بدهید یک مثال برای شما بزنیم. در زمان‌های دور مردم رخت و لباس خود را با استفاده از دست می شستند اما بعد از مدتی ماشین لباسشویی اختراع شد. این موضوع جلوه کوچکی از خودکارسازی است که زندگی را برای ما انسان‌ها راحت‌تر کرده است.

 

اسمارت هوم

خودکارسازی برای انسان جذاب است، به همین دلیل به مرور زمان به حوزه‌های مختلف خانه وارد شده است. البته تعاریف مختلفی از هوشمندسازی وجود دارد. به طور مثال هوشمندسازی به تعریف برخی برخورداری از پرده‌های برقی یا سیستم صوتی مرکزی است اما باید گفت که هوشمندسازی خانه بسیار گسترده‌تر از این حرف‌هاست و جنبه‌های متعددی را شامل می‌شود.

به طور مثال یک خانه هوشمند معمولی باید علاوه بر موارد فوق دارای دوربین‌های مداربسته، پنل‌های کنترل برای همه اجزای خانه، گوشی‌های هوشمند، سیستم‌های امنیتی قوی، لوازم خانگی و موارد بسیار دیگر باشد تا بتواند نام هوشمند را یدک بکشد.

چرا باید خانه هوشمند داشته باشیم؟

این سوال یکی از سوال‌های متداولی است که زمانی که از یک خانه هوشمند صحبت می‌کنیم به میان می‌آید. دلایل مختلفی وجود دارد که ما باید کم کم به سمت خانه‌های هوشمند برویم.

این دلایل عبارتند از:

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه‌های هوشمند

یکی از بزرگترین دلایل هوشمندسازی منازل و فضاهای داخلی، صرفه جویی در مصرف انرژی است. بطور مثال با استفاده از سیستم‌های سرمایش و گرمایش خودکار می‌توان به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد. از دیگر محصولاتی که در این زمینه مهم هستند می‌توان به لوازم خانگی هوشمند و چراغ‌ها اشاره کرد. لوازم خانگی هوشمند تا چندین درصد به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند.

ایمنی بالاتر در خانه‌های هوشمند

استفاده از تجهیزاتی مانند دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های هشدار دهنده، زنگ‌های درب هوشمند، دزدگیر و بسیاری موارد دیگر می‌توان امنیت خانه‌ها و فضاهای داخلی و خارجی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

اسمارت هوم

مدیریت امور منزل در اسمارت هوم

اگر قصد دارید از دست برخی امور خسته کننده در منزل خلاص شوید، دستگاه‌های خودکار هوشمند بهترین گزینه هستند. از جمله شاخص‌ترین این ابزارها می‌توان به ربات‌های پاک کننده، ربات‌های جارو و موارد این چنینی اشاره کرد.

لوازم هوشمند دیگری در اسمارت هوم نیز مانند یخچال فریزها، ماشین‌های لباسشویی و بسیاری لوازم دیگر وجود دارند که می‌توانید انجام کارها را به آنها بسپارید و با خیال راحت زندگی کنید.

سرگرمی در خانه‌های هوشمند

داشتن خانه هوشمند به این معناست که شما می‌توانید با در نظر گرفتن تجهیزات هوشمند سرگرمی‌های خود را در خانه افزایش دهید. به طور مثال می‌توان به دستیارهای صوتی اشاره کرد که با حرف زدن شما فرمان‌های شما را اجرا می‌کنند. دستیار صوتی گوگل و دستیار صوتی آمازون از این موارد هستند.