بررسی مشکلات NAT در تکنولوژی ویپ

4/5
بررسی مشکلات NAT در تکنولوژی ویپ

NAT در تکنولوژی ویپ

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی مشکلات NAT در تکنولوژی ویپ بپردازیم، توجه داشته باشید که ما از دو نوع پروتکل مختلف در یک ارتباط تلفنی استفاده می‌کنیم و این خود باعث بروز مشکلات NAT Traversal می‌شود، چون اکثر کاربران در اینترنت ، با NAT کار می‌کنند.

همان طور که میدانید با استفاده از NAT این امکان فراهم می‌گردد که چندین کامپیوتر، لپ تاب و گوشی موبایل از طریق یک IP در مرکز تلفن رجیستر شوند. چنانچه تجهیزاتی که در ارتباط با NAT هستند درخواست های خود را با شبکه اینترنت ارسال کنند پاسخ آنها را دریافت میکنند. بر همین اساس غالبا به وسیله NAT استفاده از اینترنت راحت است.

اکنون یک پرسش مهم این است که آیا این احتمال وجود دارد درخواستی از بیرون وارد شود ولی نتوانیم آن را به آدرس خاصی اختصاص دهیم؟پاسخ مثبت است.

بیشتر درخواست ها از داخل شبکه به خارج ارسال می‌شوند بنابر این روترها میتوانند آنها را بدون مشکل مدیریت کنند و هر زمان ک پاسخ آنها را دریافت کند به آدرس کلاینت مورد نظر ارسال کند.

چنانچه درخواستی در یک پورت جدید به مودم داده شود و مودم نتواند آدرسش را مسیریابی کند و کلاینت مورد نظر را پیدا کند ( که این پاسخ در برار کدام درخواست رسیده است ) آن را نخواهد پذیرفت.

بررسی مشکلات NAT در تکنولوژی ویپ

همانطور که ملاحظه می شود کلاینت ابتدا درخواست برقراری تماس از طریق پروتکل SIP به سرور ارسال و سرور هم پاسخ آن تماس را قبول می‌کند. پس از برقراری تماس جریان های ترافیکی از طریق پروتکل RTP منتقل می‌شوند.

کلاینت از طریق این پروتکل داده های صوتی را برای رور ارسال می‌کند و سرور هم در پاسخ داده های صوتی را روی پورت دیگری برای کلاینت ارسال می‌کند. مودمNAT جلوی دریافت این داده ها را می‌گیرد و داده ها از بین می‌روند. در چنین شرایطی معضل یک طرفه بودن صدا پدید می آید.

 

بررسی مشکلات NAT در شبکه‌های ویپ

برای واضح تر شدن مو ضوع، به ۳ سناریوی متفاوت بررسی مشکلات NAT در تکنولوژی ویپ می‌رسیم:

۱)زمانی که کلاینت ها با NAT کار کنند.

۲)زمانی ک سرور استریسک متصل به NAT باشد.

۳)double_NAT (زمانی ک هر دو به NAT متصل باشند).

مسلما در هر یک از شراط بالا، چالش‌هایی وجود دارد ک باید به دقت مورد بحث قرار گیرد.

کلاینت با NAT کار کند

بررسی مشکلات NAT در تکنولوژی ویپ زمانی که کلاینت‌ها کار می‌کنند. هر داده‌ای که در شبکه منتقل می‌شود برای مسیریابی یک آذرس مبدا و مقصد دارد. این مسیر یابی در لابه شبکه صورت می‌گیرد.

علاوه بر این آدرس ها، درون بدنه پروتکل SIP در لایه کاربردی وقتی کلاینتی پیامی ارسال می‌کند آدرس IP خودش قرار می‌دهد. زمانی که داده‌ها از NAT عبور می‌کنند آدرس آی پی آن‌ها در لایه شبکه عوض می‌شود. (آدرس آی‌پی NAT شده را می‌گیرند)

بررسی مشکلات NAT در تکنولوژی ویپ

ولی آدرس آی پی بدنه پروتکل SIP تغییر نمی‌کند. هنگامی که یک پیام سیگنالینگ به سرور برسد سرور دو ادرس آی پی متفاوت را می بیند یکی ادرس ای پی محلی کلاینت و دیگری ادرس ای پی NAT شده کلاینت. تا پیش از رسیدن به روتر (قبل از NAT شدن) آدرس شبکه‌ای با آدرس ذخیره شدن در بدنه پروتکل SIP برابر است.

هنگامی که درخواست از روتر عبور می‌کنند آدرس شبکه‌ای آن نیز تغییر می‌کند و بعد از مسیریابی به سرور استریسک می‌رسد. آدرسی که استریسک برای ارتباط با کلاینت مورد نظر استفاده می‌کند، به صورت زیر است:

Phone-1|registered@192.168.1.20