تفاوت داکت و ترانکینگ چیست؟

4/5
تفاوت داکت و ترانکینگ

تفاوت داکت و ترانکینگ

تفاوت داکت و ترانکینگ:

در مقاله قبلی ترانکینگ و داکت را برای شما توضیح دادیم و با انواع داکت و ترانکینگ، جنس و مقاومت آن ها آشنا شدیم، حالا در این مقاله میخواهیم برای شما تفاوت داکت و ترانکینگ را بررسی کنیم که از جمله سوال های پرتکرار شما عزیزان است. ترانکینگ و داکت ها از لحاظ زیادی با هم تفاوت دارند.

تفاوت داکت و ترانکینگ در این است که داکت نوعی کانال از جنس پلاستیک می‌باشد و برای ورود کابل‌ شبکه یا سیم‌ها کاربرد دارد، اندازه داکت بستگی به محیط مورد نظر دارد و تنوع اندازه در آن بسیار زیاد است، داکت و ترانک یا ترانکینگ دارای تفاوت های بسیار زیادی از جمله موارد زیر هستند.

تفاوت جنس با یکدیگر

تفاوت داکت و ترانکینگ از لحاظ جنس بستگی به شرکت تولید‌کننده دارد ولی به طور کلی ترانک نسبت به داکت دارای ماندگاری و ایستادگی بیشتری است.

تنوع در تولید ترانک بسیار زیاد است به‌ گونه‌‌ای که برخی از آن‌ها در برابر آتش‌سوزی یا آب مقاومت بالایی دارند و به هیچ وجه آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد ولی در داکت این ویژگی وجود ندارد علاوه بر این در ساخت ترانک‌ها از موادی استفاده می‌شود که پایداری آن‌ها را افزایش می‌‌دهد.

تفاوت داکت و ترانکینگ

یکپارچه سازی و منظم بودن

یکی از خصوصیات ترانک‌ها این است که پریز برق، تلفن و شبکه در آن جایگذاری می‌شود این ویژگی باعث کامل بودن و نظم در زیر ساخت‌ها می‌شود. به دلیل اینکه اندازه داکت کوچک است این مزیت را ندارد و تنها برای قرار دادن سیم‌ها و کابل‌ها از آن استفاده می‌شود. این یکی از تفاوت داکت و ترانکینگ است.

نصب و راه اندازی آسان

در انتهای ترانک ابزاری برای وصل کردن و بست وجود دارد همچنین شامل اجزایی مانند: سه راهی، زاویه داخلی و خارجی است که باعث نصب و راه اندازی آن در کم ترین زمان ممکن می‌شود.

هزینه نصب و راه اندازی

با‌توجه به مزیت‌های زیادی که ترانک دارد و کارایی بالای آن دارای قیمت زیادی است. کیفیت و ظاهر ترانک بسیار بالا می‌باشد به همین دلیل هزینه نصب و راه اندازی آن نسبت به داکت بیشتر می‌باشد. توجه داشته باشید که هزینه نصب و اجرای ترانک و داکت به صورت متری حساب می‌شود.
یکی از تفاوت‌های داکت و ترانکینگ این است که در ترانکینگ می‌توان سیم و کابل‌های زیادی تعبیه کرد در حالی که داکت حجم کمتری دارد.

آیا استفاده از داکت مناسب است یا ترانک؟

با توجه به مزیت های داکت و ترانکینگ و توضیحات کامل درباره تفورت داکت و ترانکینگ، می توان گفت برای نصب زیر ساخت ها استفاده از ترانک انتخاب خوبی است، ولی باید به هزینه متعلقات آن توجه کنید چرا که قیمت هر متر ترانک نسبت به داکت تقریبأ چهار برابر بیشتر می باشد. داکت هزینه راه اندازی بسیار کمی دارد علاوه بر این در زمان کمتری انجام می شود‌.

هر چند ترانکینگ خصوصیات بیشتری دارد ولی در ساختمان‌های مسکونی بهتر است از داکت استفاده شود زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد.

ترانک چه مزیت هایی نسبت به داکت دارد؟

یکی از مزیت‌های ترانکینگ این است که دارای جنس PVC می‌باشد به همین دلیل در برابر عوامل محیطی و فیزیکی مقاومت بسیار زیادی دارد.

  • ترانکینگ انعطاف پذیری زیادی دارد و به آسانی می‌توانید مکان آن را جا‌به‌جا کنید و تعداد پریزها یا کلید‌ها را افزایش دهید.
  • به آسانی می‌توان آن را کنترل و مرتب کرد.
  • کابل‌‌ها و سیم‌‌ها در آن به مدت زیادی دوام دارند و هیچ گونه آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد.
  • در برابر ضربات و دیگر عواملی که باعث زدگی یا پوسیدگی می‌شوند مقاوم است.
  • با توجه به طراحی داخلی مکان مورد نظر می‌توانید رنگ آن را انتخاب کنید.
  • به صورت همزمان می‌توانید سیم‌کشی‌ های زیادی در آن انجام دهید.