آشنایی با مرکز تلفن ایزابل

قبل از هر چیزی لازم به ذکر است که یه توضیح جزئی از تاریخچه این کمپانی برای آشنایی با مرکز تلفن ایزابل به شما بگم.کمپانی ایزابل در سال ۲۰۱۷ همه ی امتیازشرکت پالوسانتو که سازنده الستیکس بود را خرید و بعد با اضافه کردن چند بخش از محیط کاری بهبود به فضای سازمانیشان به لحاظ امنیت ساماندهی کرد،که از طریق اضافه کردن چند ماژول  الستیکس را با نام تجاری ایزابل به بازار عرضه کرد.

ایزابل جز محبوب ترین و پرکاربردترین محیط گرافیکی برای استریسک میدانیم.

دیگر ویژگی که برای کمپانی ایزابل مزیت به حساب می آید در مقایسه با بقیه ایزو ها رایگان بودن تمامی بخش های آن که از محیط کاربری آسان گرفته و  البته به روز رسانی مداوم آن برای پایداری و امنیت مرکز تلفن مزیت خوبی محسوب می شود.در اصل ایزابل همون الستیکس است که از نظر ظاهری و اضافه شدن چند نرم افزار دیگر تغییراتی داشته و کسایی که از محیط گرافیکی الستیکس استفاده می کنند می توانند به راحتی از این محیط نیز برای مرکز تلفن خود استفاده کنند.

استریسک چیست؟

دستگاه سانترال (مرکز تلفن) دو دسته هستند:

  1. مرکز تلفن آنالوگ یا قدیمی
  2. مرکز تلفن تحت شبکه

تفاوت مرکز تلفن آنالوگ قدیمی این است که نمیتواند قابلیت تحت شبکه بودن را در بستر ویپ فراهم کند.

به همین دلیل مشتریان راقب هستند به سمت مرکز تلفن های تحت شبکه بروند تا بتوانند از مزایای ویژه آن ها استفاده کنند.

تنها مشکلی که این مرکز تلفن های تحت شبکه دارند هزینه ها خریده خوده مرکز تلفنهاست که لایسنس های آن برای راه اندازی بسیار بالاست اما امکانات زیادی دارد.این موضوع باعث شده که مشتریان بیشتر از شرکت ها و کسب و کار ها به سمت مرکز تلفن های رایگان و کد باز در این زمینه روی بیاورند.

استریسک یک مرکز تلفن کد باز ( Open source )می باشد که در سیستم عامل لینوکس پیاده سازی می شود.

در استریسک کاربران باید مهارت برنامه نویسی داشته باشند تا با استفاده از کد زدن به قابلیت های مختلف مرکز تلفن خود آشنا و راه اندازی کند.

محیط کاربری آسان استریسک

باتوجه به سخنان قبلی کار کردن با محیط استریسک باید دانش و مهارت برنامه نویسی داشته باشید اما بسیاری از شرکت ها پای کار آمدند و ایزو هایی را تعریف کردند که محیط کاربری به صورت گرافیکی باشد تا کار کردن با استریسک را مثل آب خوردن کند.

این برنامه مانند دیگر برنامه های گرافیکی است فقط با داشتن اندکی مهارت میتوانید برنامه ریزی های دقیق و لازم را برای مرکز تلفن خود داشته باشید .

بطور مثال چند نمونه از محیط های گرافیکی که بصورت ایزویی هستند را نام میبریم:

  1. Be IP PBX
  2. Elastix
  3. Isabel

محبوب ترین ایزو در مرکز تلفن ایزابل

ایزابل یک پلتفرم مشخصی را جهت برقراری و مدیریت ارتباطات یکپارچه عرضه می کند.این نرم افزار بر پایه استریسک است که استریسک

هسته اصلی و مرکزی ایزابل را با تبدیل این نرم افزار به یک PBX جامع با وظایف متعدد و با بهره گیری از یک دیتابیس سرور قدرتمند تشکیل می دهد.

سیستم تلفنی ایزابل توسط برنامه نویسان مجرب و خبره طراحی کرده اند که در تمامی نقاط کشور گسترش دادند که تحت عنوانIssabel Corp شناخته می شود.

FreePBX: محبوب ترین محیط گرافیکی موجود برای مرکز تلفن استریسک است که در حال حاضر ISO آن به راحتی قابل اجرا می باشد.

هر چند این مرکز تلفن که در محیط گرافیکی FreePBX اجرا خواهد شد به صورت کد باز است اما فقط می توانید از بخشی از تلفن آن بصورت رایگان استفاده کنید و برای استفاده دیگر بخش ها باید هزینه های جداگانه به شرکت سرویس دهنده ایزو پرداخت کرد.

ویژگی های مرکز تلفن ایزابل

  • ایزابل یک نرم افزار منبع آزاد تحت مجوز GPL
  • برنامه رایگان Open Source
  • سیستم تلفنی ایزابل Open Source بوده
  • امکان ایجاد تغییر ، تکثیر و انتشار نرم افزار آزادانه و بدون نیاز به کسب مجوز
  • پشتیبانی بی وقفه بروز رسانی
  • تمامی پارامتر های امنیتی رعایت
  • ماژول های جدید فایروال
  • قابلیت فیلتر کردن ایمیل های Spam در سیستم تلفنی ایزابل
  • به آسانی نصب و پیاده سازی می شود
  • رابط کاربری آسانی دارد
  • پشتیبانی از ماژول وب کنفرانس
  • پشتیبانی از ماژول کال سنتر
  • امکان مسدود کردن ترافیک کشورهای مختلف بر اساس آدرس IP

محبوب ترین و معروف ترین ماژل های مرکز تلفن ایزابل

امکانات و قابلیت هایی که ایزابل دارد باعث شده توجه زیادی از مشتریان رو به خود جلب کند و عنوان یک شرکت معتبر شناخته شده باشد

که حتی میتوان بدون دانش برنامه نویسی هم با آن کار کرد و  می توان با تغییر دادن در sourceکد ها آن را برای خودمان شخصی سازی کنیم.

  • برخی از آن ها:
  • Xact Dialer
  •  Snap
  • Fax Pro
  • Vtiger

آخرینن نسخه issabel:

 

قابلیت های مرکز تلفنی ایزابل 

مرکز تلفنی ایزابل ​

همانگونه  که می دانیم با راه اندازی مرکز تلفنی ایزابل قابلیت های بسیار چشم گیری در اختیار کاربران قرار میدهد .که  در ادامه به معرفی و بررسی برخی از این قابلیت ها خواهیم پرداخت.

– امکان ساخت داخلی یا Extensions

End Point ها  یا همان دستگاه های سخت افزاری تحت ایپی (ipphone) ونرم افزارهای مرکز تماس(soft phone) که معمولا روی کامپیوتر تبلت و گوشیهای موبایل نصب مشوند  با تعریف داخلی ها(یک عدد منحصر به فرد ) در مرکز تلفنی و  نیز اختصاص داخلی به می توان از قابلیت های موجود روی داخلی ها نیز بهره مند شد

– قابلیت اعمال پشت خطی یا call Waiting

یکی از قابلیت های هر داخلی، پشتیبانی از تماس پشت خطی یا انتظار مکالمه می باشد. البته که این قابلیت در مراکز تماس سنتی یا انالوگ هم مورد استغاده قرار میگیرد لازم به ذکر است که تعداد تماس های پشت خطی پشتیبانی شده به قابلیت تلفن ویپ شما نیز بستگی دارد.

– قابلیت انتقال تماس یا Call Forward

امکان انتقال مکالمه با گرفتن  یک کد خاص از روی گوشی به شماره ی داخلی دیگر در مرکز تماس (این مورد هم در تلفنهای سانترال سنتی هم موجود میباشد)

انتقال مکالمه به شماره ای خارج از مرکز تلفنی ایزابل

انتقال مکالمه در صورت اشغال بودن یک داخلی

انتقال مکالمه در صورت در دسترس نبودن یک داخلی

انتقال مکالمه به یک شماره داخلی خاص در تمام حالات ممکن

قابلیت پیگیری تماس Fallow Me

امکان انتقال مکالمه از داخلی شما به لیستی از شماره های دیگر در حالتی که شما پاسخگوی تماس نباشید این قابلیت بسیار کاربردی بوده و کاربرانی که بیش از یک میز کارداشته و  یا مدام در حال ماموریت هستن در صورت عدم پاسخ گویی به داخلی یا شماره موبایل تعریف شده در مرکز تماس انتقال داده میشود . البته که میشود تعدادی بیشمار داخلی و یا تلفن غیر مرکز تلفن ست کرد این انتقال به صورتهای زیر میباشند:

Ring All: تماس با تمامی شماره های لیست به صورت همزمان ارسال میشود و اولین داخلی  یا شماره موبایل جواب بدهد الباقی تماسها قطع می شود.

Hunt  : تماس با شماره های لیست شما به ترتیب اولویت لیست ارسال می شوند.

صندوق پیام گیر صوتی Voice Mail

صندوق پیام گیر صوتی مرکز تلفنی ایزابل یکی از قوی ترین سیستم های پیغام گیر بین تمامی مراکز تلفنی است  تماس گیرنده با شماره داخلی شما در حالتهای مختلف مانند عدم پاسخگویی شما ،  اشغال بودن شما و یا در دسترس نبودن شما به صندوق صوتی شما منتقل میگردد.

مهمترین قابلیت های این صندوق پستی پیشرفته عبارتند از :

انتقال پیام صوتی ضبط شده به ایمیل آدرس کاربر

حذف پیام صوتی پس از ارسال شدن به ایمیل کاربر  از روی مرکز تلفنی ایزابل

مشاهده پیامهای صوتی خود از طریق محیط وب ایزابل

شنود پیامهای صوتی خود توسط کد تلفنی از طریق هر داخلی از روی ایپی فون

محدود کردن ظرفیت صندوق صوتی خود به تعدادی مشخص از پیامها

محدود نمودن مدت زمان پیام قابل ضبط

بیان شماره تماس گیرنده و تاریخ و ساعت  ضبط پیام به صورت متن در فایل ایمیل شده و همچنین به صورت صوت در ابتدای هر پیام ضبط شده

– قابلیت ضبط مکالمه Call Recording

امکان ضبط مکالمات مربوط به داخلی های ساخته  شده وجود دارد.

شما می توانید تعیین کنید  که مکالمات داخلی در همه شرایط رکورد شود و یا هیچ ضبط مکالمه ای برای داخلی مورد نظر انجام نگیرد و یا داخلی مورد نظر در صورت صلاحدید در حین مکالمه با زدن کد تلفنی ضبط مکالمه خود را فعال کنید.

ضبط مکالمات در حالت فعال بودن می تواند در یکی از  حالت زیر با انتخاب شما فعال گردد.

تماسی که از یک داخلی به داخلی دیگر برقرار میشود و بالعکس

تماسی که یک داخلی با یک شماره در  خارج از مرکز  تلفنی برقرار میشود و بالعکس

وهمچنین یک داخلی این قابلیت را دارد که درمواقعی  که ضبط مکالمه آن در حالت (on demand) تنظیم شده است، در حین مکالمه با زدن کد تلفنی مربوطه بر روی گوشی خود مکالمه را از آن لحظه ضبط کند.

و همچنین شما می توانید به داخلی های خود اولویت ضبط مکالمه اختصاص دهید. این بدین معنا است که به طور مثال اگر به داخلی یک مدیر که مکالماتش ضبط نمی شود، اولویت بالاتری داده شود و به داخلی یک منشی که مکالماتش همیشه ضبط می شود، اولویت پایین تری بدهید، و در صورتی که تماسی بین این دو برقرار گردد به دلیل بالاتر بودن اولویت داخلی مدیراین مکالمه ضبط نخواهد شد.

نکته: مکالمات ضبط شده از طریق محیط وب ایزابل قابل مشاهده،شنود و دریافت می باشد.

قابلیت رجیستر کردن داخلی روی موبایل در خارج از شرکت

یکی از قابلیت های مهم و کاربردی مرکز تماس رجیستر کردن داخلی بروی موبایل با اعمال تغییراتی برای استفاده در خارج از سازمان و بر روی بستر اینترنت با پهنای باند کم تنظیم گردد.امکاناتی حرفه ای نظیر :

فعال کردن سیستم برطرف کردن مشکل Nat بر روی سیستم داخلی و ایزابل استفاده از کدک های حرفه ای فشرده سازی صدا همانند کد ILBC برای داخلی هایی که بیرون سازمان و شبکه محلی ما قرار می گیرند.

محدود کردن داخلی های بیرونی با وابسته کردن آنها به یک یا چند ip address مشخص که این امر باعث بالا رفتن امنیت سیستم می شود.

قابلیت فعال سازیCodes Feature

بسیاری از امکانات حرفه ای مرکز  تلفنی به واسطه زدن یک کد ویژه قابل دسترس  است. برخی از این کد های ویژه عبارت اند از :

شنود مکالمه (dahdi barge) : با زدن یک کد ویژه تلفنی و وارد نمودن شماره خط بر روی کارت تلفنی انالوگ خود آن خط مشخص را شنود کنید

شنود مکالمه ( chan spy ) : امکان شنود تمامی مکالمات در حال انجام بر روی مرکز  تلفنی با زدن یک کد ویژه روی گوشی تلفن

انتقال مکالمه : امکان استفاده از Feature Codes تلفنی برای انتقال مکالمه در حال انجام به دو صورت انتقال کورکورانه blind transfer و یا انتقال با اجازه attended transfer

گرفتن تماس (call pick up) : گرفتن تماسی که بر روی یک داخلی دیگر در حال زنگ خوردن است با زدن Feature Codes تلفنی به طور مثال داخلی همکار شما در حال زنگ خوردن است شما می توانید با زدن کد ویژه تلفنی آن تماس را به گوشی خود منتقل کنید .

بررسی صندوق صوتی : با زدن کد ویژه تلفنی از روی گوشی خود و یا حتی گوشی دیگران می توانید صندوق صوتی خود را بررسی کرده و پیام های صوتی قدیمی و یا جدید خود را بشنوید یا پاک کنید.

قابلیت فعال سازی IVR

از انجاییکه ورودی عمده مراکز تلفن ها  به منو منشی دیجیتال هدایت می شود، سیستم تلفنی ایزابل یکی از پیشرفته ترین منوهای IVR دیجیتال حال حاضر را در اختیار شما قرار خواهد داد.

امکان تعریف یک یا چند ورودی عددی به عنوان منوی ورودی

هدایت یک تماس به یک ورودی خاص در صورت وارد کردن اشتباه گزینه ها یا همان شماره اشتباه

امکان هدایت کردن  یک مقصد مشخص در صورت عدم انتخاب هیچ یک از گزینه های ورودی

امکان راه اندازی منشی دیجیتال (IVR)چند زبانه

امکان راه اندازی منوهای تو در تو بدون وجود محدودیت

امکان قرار دادن گزینه های چند رقمی در تعریف منشی دیجیتال

امکان برقراری تماس داخلی  در هنگام اجرای IVR

امکان قرار دادن منوی مخفی در گزینه های IVR

قابلیت فعال سازی Announcement

از دیگر قابلیت های مراکز تلفنی ایزابل  می توان به امکان پخش اعلان های کاربردی متفاوت در قسمت های مختلف سیستم تلفنی اشاره کرد. در حقیقت کاربران این امکان را خواهند داشت که صداهای ضبط شده دلخواهشان را در قسمت های مختلف مرکز تلفنی مانند منو منشی دیجیتال پخش کنند و یا بنا بر مورد نیازشان در مواردی کاربران را به مقصد یک اعلان مشخص انتقال دهند.

قابلیت فعال سازی اتاق کنفرانس Conference

امکان دیگری که با راه اندازی مرکز تلفنی  در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت، امکان ایجاد یک اتاق کنفرانس با شماره مشخص می باشد. با فعال سازی این قابلیت کاربران قادر خواهند بود.

با شماره گیری کد خاصی وارد اتاق کنفرانس با امکانات متنوع از جمله: قابلیت تنظیم پسورد جهت ورود به اتاق کنفرانس، اعلام ورود و خروج کاربران حاضر در اتاق کنفرانس، پخش پیغام خوش آمد گویی وغیره شوند.

– قابلیت پارک کردن تماس ها Call Park

از طریق این قابلیت، کاربران مرکز تلفنی  این امکان را دارند که تماس ورودی به سیستم را بدون اشغال شدن خطشان برای مدت مشخصی در مکان خاصی از سیستم پارک کنند. لازم به ذکر است که در حین زمان انتظار این امکان نیز وجود دارد که شخصی از داخل سیستم نیز با گرفتن کد مربوطه تماس را پاسخگو باشد.

قابلیت اعمال تغییرات  در مسیر تماس های ورودی

این قابلت در غالب دو امکان بسیار پرکاربرد در مرکز تلفنی  کاربر قابل پیاده سازی خواهد بود.

تغییر مسیر تماس ورودی به مرکز تلفن با وارد کردن یک کد کاربری خاص Call Flow

امکان تغییر مسیر تماس ورودی به مرکز تلفن با زدن یک کد خاص ” شما می توانید با زدن یک کد مسیر ورودی تماسها به ایزابل  خود را تغییر دهید به طور مثال روز پس از آغاز ساعت کاری تماسهای ورودی به منشی انتقال داده می شوند و در پایان روز کار ی با زدن همان کد مسیر ورودی به صندوق صوتی انتقال داده می شود

¶- تغییرمقصد تماس ورودی با توجه به ساعات کاری Time Condition

با فعال سازی این قابلت در مرکز تلفنی  ضمن تعریف بازه های زمانی مشخص، تماس ورودی بنا بر محدوده زمان های تعریف شده به مقاصد دلخواه و مشخصی انتقال داده شوند.

قابلیت فعال سازی صف Queue

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد و پر کاربرد مرکز تلفنی ایزابل، قابلیت فعال سازی صف های متفاوت است. با فعال سازی این امکان، تعداد مشخصی از داخلی ها بسته به نیاز و شرایط داخل صف مشخصی با شماره منحصر به فرد قرار خواهند گرفت و بخشی تماس های ورودی سیستم تلفنی را با توجه به استراتژی پاسخگویی انتخاب شده، پاسخگو خواهند بود.

برای درک بیشتر به معرفی اجمالی برخی امکانات صف می پردازیم:
اختصاص دادن تماس های ورودی سیستم بین گروهی از داخلی های تعریف شده در صف
امکان انتخاب و تعریف استراتژی های پاسخگویی مختلف، همچون: ،ring all ، rrmemory ، Linear ، random ، wrandom
امکان پخش اعلان ورودی(Announcement) مشخص زمان ورود به صف
امکان نگه داشتن کاربران، داخل صف در صورت عدم پاسخگویی داخلی ها
امکان پخش منشی دیجیتال هوشمند(IVR) برای کاربران حاضر در صف طی بازه های زمانی مختلف
لازم به ذکر است این منشی تلفنی دیجیتال می تواند شامل یک پیام تبلیغاتی ای باشد که برای مثال هردو دقیقه برای کاربران حاضر در صف پخش می گردد.
امکان پخش موقعیت کاربران ( یک کاربر خاص چندمین نفر در صف است )
امکان پخش زمان تخمین زده شده برای انتظار یک کاربر خاص در صف برای اتصال به یک اپراتور
امکان اختصاص اولویت به یک کاربر خاص قبل از ورود به صف
امکان تنظیم ظرفیت یک صف خاص
امکان تنظیم حداکثر زمان انتظار در صف
امکان تنظیم زمان زنگ خوردن داخلی های در صف (برای مثال داخلی های حاضر در صف ۱۵ ثانیه بدون وقفه زنگ بخورند)
امکان تنظیم زمان وقفه حین زنگ خوردن داخلی های در صف ( برای مثال داخلی های حاضر در صف بعد از ۱۵ ثانیه زنگ خوردن، ۵ ثانیه زنگ نخورند )
امکان اختصاص زمان استراحت به داخلی های حاضر در صف ( برای مثال هر داخلی بعد از پاسخ هر تماس، تا ۳۰ ثانیه آینده زنگ نخورد )
امکان مشخص کردن یک مقصد خاص در صورتی که کاربری بعد از طی کردن حداکثر زمان انتطار در صف به هیچ یک از داخلی های پاخگو متصل نشود ( برای مثال آن کاربر خاص به داخلی دیگری متصل شود و یا اعلان خاصی برای ایشان پخش شود )
امکان تنظیم و پخش موسیقی خاص و دلخواه برای کاربران حاضر در صف
Music-on-hold
امکان ضبط مکالمات کاربران حاضر در صف در بدو ورود به صف یا بعد از انتقال به داخلی های پاسخگو

مسیریابی تماس های ورودی به مرکز تلفنی  Inbound Route

از دیگر قابلیت های مرکز  تلفنی ایزابل امکان هدایت تماس های ورودی به مرکز تلفنی به مقاصد مختلف براساس شماره تماس گیرنده و یا همچنین شماره ای از داخل مجموعه که توسط شخصی خارج مرکز تلفنی گرفته شده است، می باشد. در عمل کاربران قادر خواهند بود بنا به شرایط و موقعیت های مختلف پالیسی و مسیریابی های متفاوتی انجام دهند. در ادامه به برخی از این حالات مختلف نگاهی خواهیم داشت:

امکان هدایت تماس (صرف نظر از شماره تماس گیرنده و شماره گرفته شده توسط تماس گیرنده) به یک مقصد خاص

امکان هدایت تماس از یک شماره خاص (در خارج از سیستم تلفنی) به یک مقصد مشخص

امکان هدایت تمام تماس های گرفته شده به یک شماره خاص (در داخل سیستم تلفنی) به یک مقصد خاص

مسیریابی تماس های خروجی از سیستم تلفنی Outbound Route

همانطور که می دانیم افرادی در داخل سیستم شماره ای را خارج از مرکز تلفنی شماره گیری کنند، برای هدایت تماس به مقصد درست نیاز به مسیریابی آن تماس خروجی می باشد. دراین خصوص امکان دیگری که سیستم تلفنی ایزابل در اختیار کاربران قرار می دهد شامل قابلیت های مختلف در انتقال این گونه تماس ها به خارج سیستم است که در ادامه به بررسی اجمالی برخی از آن ها خواهیم پرداخت:

امکان شماره گیری صرف نظر تعریف یا عدم تعریف پیش شماره خاص
امکان ست کردن پسورد خاص زمان عبور از مسیر خروجی خاص
امکان برقراری تماس خروجی به یک تعداد شماره خاص و محدود خارج از سیستم تلفنی
امکان اختصاص استفاده از یک مسیر تعریف شده خاص توسط یک شماره خاص در داخل سیستم تلفنی یعنی فقط یک شماره خاص در داخل سیستم تلفنی بتواند از یک مسیر خاص تعریف شده عبور کرده و به خارج سیستم دسترسی پیدا کند
امکان تعریف انواع مختلف مسیر های خروجی بر اساس دسته بندی های مختلف
برای مثال تعریف یک مسیر خروجی خاص جهت تماس با شماره های همراه خارج از سیستم،داخل شهری یا شماره های بین الملل

تعریف انواع مختلف ترانک خروجی ورودی Trunk

در خصوص نیاز به برقراری ارتباط بین مرکز تلفنی و محیط خارج سیستم، از مفهومی با عنوان ترانک استفاده خواهد شد.

(در حقیقت در این زمینه نیاز به ترفدی برای ارتباط بین مرکز تلفنی با خطوط شهر از انواع مختلف خواهیم داشت)  و بنا برنیاز و شرایط مختلف، امکان پیاده سازی بر حسب کاربرد ها و شرایط مختلف نیز وجود دارد.

در ادامه به معرفی برخی از این روش ها خواهیم پرداخت:

با استفاده از کارت های تلفنی Trunkامکان فعال سازی راههای پیش رو زمان است از خطوط شهری آنالوگ یا خطوط شهری

می باشد E1این روش یکی از های ویپ Gateway با استفاده از Trunk فعال سازی

کاربردی است E1این روش نیز در زمان استفاده از خطوط شهری آنالوگ یا SIP Server جهت برقرار ارتباط بین دو Trunk فعال سازی

از این امکان نیز جهت گسترس سیستم تلفنی استفاده خواهد شد

و نوع دیگری از سرورSIP Server جهت برقراری ارتباط بین یک Trunkفعال سازی

قابلیت فعال سازی امکان فکس Fax

از امکانات بسیار پرطرفدار برای کاربران سیستم تلفنی می توانبه قابلیت ارسال و دریافت فکس اشاره کرد.

به واسطه استفاده از این قابلیت، امکان تعریف چندین دستگاه فکس روی سیستم تلفنی وجود خواهد داشت  و نهایتا منجر به حذف دستگاه های فکس، کاغذ و هزینه نگهداری خواهد شد.

مستقیما وارد اتوماسیون خواهند شد. pdfلازم به ذکر است فکس ها در قالب در ادامه، امکان ارسال فکس در محیط وب از روی سیستم ها برای کاربران فراهم خواهد بود و در دریافت فکس نیز از طریق ایمیل کاربران صورت می گیرد که نهایتا منجر به تسهیل در برقراری ارتباط خواهد شد.

آخرین نسخه ایزابل در تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۲۰ ارائه بروز شده که درخود استریسک Asterisk نسخه ۱۶قرار دارد.

Issabel

برای راه اندازی سیستم VoIP به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

اولین نکته این است که جزئیات تجهیزات لازم، کاملا به انتظارات و نیاز های شما از جزئیات پروژه سیستم تلفنی شما بستگی دارد. تعداد کاربران، میزان ترافیک روزانه، امکانات خاص و… عوامل تاثیر گذار در این مورد هستند.
در ساده ترین حالت شما برای راه اندازی سیستم VoIP نیازمند اجرای آرایش شبکه ای به صورت زیر خواهید بود.

بستر شبکه
در سیستم تلفنی ویپ صدا به شکل پکت های دیتا و کاملا دیجیتال جا به جا می شود. به همین خاطر نیاز به تامین شبکه مورد نیاز جهت ارتباط هستیم. با توجه به میزان ترافیک شبکه، شما نیازمند ایجاد بستری با تجهیزات و سرعت مناسب هستید. برای راه اندازی سیستم تلفنی ویپ VoIP شما به بستر شبکه مستقل نیاز نخواهید داشت و می توانید از شبکه هایی که برای ارتباطات فعلی کامپیوتر های خود دارید استفاده نمایید.
این شبکه می تواند در بستر اینترانت (شبکه خصوصی) و یا اینترنت (شبکه جهانی) و یا ترکیبی از این دو باشد، ولی چیزی که اهمیت دارد تامین پهنای باند مناسب بر اساس نیاز شما برای منتقل کردن صدا روی شبکه مورد نظر است و از همه مهم تر امنیت این شبکه به خصوص در فضای اینترنت است.

سرور ویپ یا IPPBX
بعد از فراهم کردن زیر ساخت شبکه حالا به یک سرور و هسته مرکز برای پردازش داده ها و مدیریت تماس ها خواهیم داشت. به این منظور دو راه حل زیر پیشنهاد می شود. که با توجه به نوع و جزئیات پروژه شما باید انتخاب شود.

سرور VoIP
در راه حل اول شما برای راه اندازی سیستم ویپ سرور یا تامین کننده لازم دارید. این سرور با توجه به موقعیت پروژه شما می تواند، یک سیستم کامپیوتری ساده و یا یک سرور بسیار قدرتمند باشد که به این منظور آماده شده است.
به عنوان مثال در یک سیستم تلفنی کوچک با میزان ترافیک مصرفی کم و تعداد کاربران محدود، شما به یک کامپیوتر ساده با پردازشگر یک هسته ای با سرعت ۳Ghz، حافظه RAM به میزان ۱GB، کارت شبکه ۱۰/۱۰۰ و هارددیسک با ظرفیت ۱۲۰GB ، نیاز خواهید داشت.

IP-PBX یا سانترال VoIP
در راه حل دوم شما به جای تهیه سرور از یک IP-PBX به عنوان سرور استفاده می کنید. سانترال تحت شبکه یا IP-PBX، یک سرور یکپارچه اکثرا به شکل ماژولار هستند. در این محصولات بیشتر اجزاء لازم برای راه اندازی ویپ در یک محصول جمع شده است و لازم نیست آن ها را جداگانه تهیه کنید.

آشنایی با انواع سخت افزار های موجود در دنیای ویپ

تجهیزات ویپ مورد نیاز:

برای راه اندازی یک تلفن سازمانی تحت شبکه به تجهیزات زیادی نیاز ندارید و با کمی هزینه می توانید از مزایای بسیار آن بهره‌ مند شوید. موارد زیر از جمله ابزار های لازم برای راه اندازی ویپ است:
• سرور مدیریت تماس: در این قسمت به یک سرور برای مدیریت تماس های ورودی و خروجی و پردازش داده ها نیاز داریم. شما می توانید از یک ip-pbx به عنوان سرور استفاده کنید.

• تلفن تحت شبکه: یکی از ابزار های لازم تلفن تحت شبکه است. روش دیگری به غیر از خرید تلفن تحت شبکه وجود دارد. با نصب نرم افزار soft phone و با خرید یک هدست از خرید آی پی فون خودداری کنید.

• گیت وی: برای استفاده کردن از خطوط شهری در سیستم هایی که تحت شبکه هستند یک رابط لازم دارید. گیت وی دارای انواع مختلفی است که تجهیزاتی است که داده ها را در بین سیستم آنالوگ و سیستم تحت شبکه منتقل می کند.

• روتر: می توان گفت، روتر دستگاهی است که بسته ‌های داده‌ ای دستگاه‌ های موجود در شبکه را به مقصد مناسب رسانده و با این کار آن‌ ها را به اینترنت وصل می‌کند.

• هدست: هدست PC دستگاهی است که به شما اجازه می دهد به کمک میکروفون صدا را از رایانه خود بشنوید و صدای خود را وارد کنید. هدست جهت خصوصی نگه داشتن مکالمات بسیار واجب است.

در ابتدای کار لازم است تا برای زیر ساخت شبکه ابزار های زیر را فراهم کنید. برای راه اندازی یک زیر ساخت شبکه که یکی از تجهیزات ویپ است سخت افزار هایی از قبیل: کابل شبکه، سوئیچ (جهت اتصال کابل ها به یکدیگر)،Keystone (سوکت شبکه کنار هر کاربر)، Patch panel (جهت منظم سازی کابل های داخلی) و Rack (جهت نصب سوئیچ) لازم است.

Issabel-Network

آشنایی با پرتکل جدید pjsip بر روی ایزابل

pjsip چیست؟

استریسک به همراه پروتکل sip یک موفقیت چشم گیر است، ولی دنیای تکنولوژی در هر انقلاب سرخوش نمی ماند و در جستجوی انقلابی دیگر است. حتی اگر دارای ۱۷ سال سابقه باشد و این تغییرات سنگین در هسته رخ دهد با این حال استریسک به همراه پروتکل sip در حال به روز شدن به pjsip نسل جدید پروتکل sip است.

البته شروع این انقلاب دوباره به پس از انتشار asterisk 12 بر می گردد به خاطر این که به مرور زمان برای امکانات کمتر انرژی بیشتری صرف فایل chan_sip می شد که این عمل باعث توسعه کمتر سایر بخش ها می شد ولی با این حال بیشتر باگ های سیستم مربوط به فایل ۳۵ هزار خطی chan_sip است، به خاطر ساختار یکپارچه sip و توسعه سخت آن، تیم توسعه استریسک به فکر توسعه pjsip افتاد که باعث افزایش توسعه بخش های دیگر و بهره وری بالاتر در حین استفاده از pjsip میگردد.

توجه داشته باشید که فایل chan_pjsip دارای حدود ۲۰۰۰ خط است که نسبت به SIP، خیلی کمتر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره pjsip، با نوین پویا نت همراه باشید.

عملکرد پروتکل pjsip:

  • PJSIP به دلیل اینکه توانایی زیادی در پردازش دارد از سیپ سریع تر است.
  • در پروتکل PJSIP توانایی ریجستر شدن یک داخلی بر روی یک IP صورت می گیرد که این مورد در پروتکل SIP امکان پذیر نبود.
  • در پروتکل سیپ ایراد صدای یک طرفه وجود داشت که در این نسخه جدید (PJSIP) این مشکل حل شده است.
  • PJSIP با داشتن کتابخانه توانمند در پردازش می تواند فایل های زیاد بازی را بپذیرد.
  • Multitenant در نسخه جدید به طور بهینه راه اندازی شده است.
  • PJSIP قادر است برای برنامه نویسان دسترسی به سه نرم افزار را بدهد، که این عامل باعث گسترش صدا و تصویر بدون نگرانی انجام می گیرد.
  • سبک بودن پروتکل نسخه جدید قابلیت مهمی برای سیستم ها می باشد. که توانایی حمل و متن باز و سبک را می دهد.
  • این پروتکل (pjsip) علاوه بر اینکه مستقل نیست اما کامل تر از پروتکل sip می باشد زیرا برای رفع عیوب و مشکلات سیپ طراحی شده است.
  • ایجاد این نوع پروتکل نشان دهنده پیشرفت و تکنولوژی بالای دنیای امروزه است.
  • کتابخانه ی pjsip مستقل نیست یعنی همان پروتکل سیپ است، اما با کیفیت و رفع مشکلات قبلی.
  • مهم ترین عامل موجود در پروتکل جدید (pjsip) راه اندازی در جهت استریسک می باشد، یعنی خطوط شهری تغییر نمی کند.
  • تعداد خط های کانفینگ نسخه جدید نسبت به سیپ تا ۱۷ برابر کمتر است. به عبارت دیگر ناسازگاری کمتر است و به صورت همزمان تعداد بالایی فایل های باز را مدیریت می کند.
  • در نسخه جدید pjsip قابلیت مهمی یعنی داشتن اطلاعات زیاد در پیکر بندی را مشاهده می کنیم.
  • استریسک با ارتقا دادن نسخه سیپ در بهبود تماس های تصویری بسیار کار آمد است.
  • ایجاد تغییر کلی در هسته یک برنامه کار سختی است، اما استریسک با این ارتقا و تغییر باعث موفقیت چشم گیری شده است. در این ارتقا از تمامی کار ها به صورت فایل های مجزا می توان نگهداری کرد، به طوری که دست کد نویس را باز گذاشته اند.
  • پورت موجود در pjsip در freepbx ها ۵۶۰۰ است.